آزمون A B چیست و کاربردی در بازاریابی محتوایی دارد؟
۱۴۰۰/۰۳/۰۶ تاریخ انتشار

آزمون A/B چیست؟

آزمون A/B آزمایشی است که بر مبنای آن می‌توان عملکرد و بازخورد دو گزینه را با یکدیگر مقایسه کرد تا بهترین پاسخ به دست آید. بیشترین کاربرد آزمون فوق در ارتباط با وب‌سایت‌ها و برنامه‌های کاربردی است که امکان مقایسه کلی یا جزیی را ارائه می‌کند. به‌طور مثال، این امکان فراهم است تا دو سایت، دو صفحه فرود، دو CTA، دو دکمه یا حتا دو کلمه را مقایسه کنیم و بررسی کنیم کدامیک تجربه بهتری برای کاربر فراهم می‌آورند. به اعتقاد کارشناسان بازاریابی، راه‌حل مقایسه‌ای به ویژه بر مبنای مستندات و داده‌ها پاسخ خوبی می‌دهد و به همین دلیل آزمون A/B یکی از بهترین گزینه‌ها در این زمینه است. 

مزایای به‌کارگیری آزمون A/B چیست؟

با تعریف فوق مشاهده می‌کنیم که آزمون A/B عملکرد کاملا قابل قبولی دارد. گاهی اوقات تغییر حتا یک کلمه باعث می‌شود نرخ تبدیل، نرخ کلیک یا حتا میزان فروش یا بازدید از مطلبی رشد چشم‌گیری داشته باشد. از مهم‌ترین مزایای آزمون A/B به موارد زیر باید اشاره کرد:

بهبود تجربه کاربری

اگر به دنبال آن هستید تا کسب‌وکار موفق داشته باشید یا مطلبی که نگارش می‌کنید بیشترین بازدید را داشته باشد، باید بهترین تجربه را برای مخاطبان رقم بزنید. به همین دلیل مهم است که تحلیل درستی در ارتباط با رفتار مشتریان داشته باشید تا بتوانید بر مبنای مخاطب‌شناسی درست کاری کنید که مشتری از محصول یا سرویسی که ارائه می‌کنید لذت را ببرد و بهترین تعامل با محصول یا سرویس داشته باشد. آزمون A/B در این زمینه عملکرد خوبی دارد و اجازه می‌دهد هر زمان متوجه شدید کدام مورد بهترین پاسخ را می‌دهد و خواسته مشتری و مخاطب شما است، بدون تردید بر مبنای این راهکار قادر هستید حرکت رو به جلویی داشته باشید و تجربه کاربری بهتری را رقم بزنید. بررسی و تحلیل رفتار کاربر، نشان می‌دهد که حرکات بعدی او چه خواهند بود و چه مواردی باعث می‌شوند تا کاربر بهتر و سریع‌تر تصمیم‌گیری کند. به‌طور مثال، اگر مطالبی که می‌نویسید مرتبط با یکدیگر باشند و از لینک‌های درستی در مطلب استفاده شده باشد، کاربر ترغیب می‌شود تا روی لینک‌هایی که درون یک صفحه قرار دارند کلیک کند.

تاثیر مستقیم روی سایت و برنامه کاربردی

آزمون A/B به‌طور مستقیم روی عملکرد سایت تاثیرگذار است و به همین دلیل نتایج مثبتی را به همراه دارد. به‌طور مثال، یکی از مهم‌ترین مزایای آزمون فوق در ارتباط با تجربه کاربری سایت است که اجازه می‌دهد گام به گام طراحی سایت را بهبود بخشید تا کاربران و مشتریان بهترین تجربه را پیدا کنند و روزانه سایت شما را بررسی کنند. در سویی دیگر، آزمون فوق اجازه می‌دهد عملکرد صفحه فرود را بررسی کنید و تغییراتی اعمال کنید تا نرخ تبدیل بهبود یابد.

کاهش هزینه‌ها

گاهی اوقات کسب‌وکارها برای بهبود ترافیک سایت یا بیشتر شدن میزان نصب برنامه کاربردی هزینه‌های زیادی را متحمل می‌شوند، در حالی که یک آزمون ساده A/B اجازه می‌دهد رویکرد Call to Action را تغییر دهید تا ورودی چند برابری را دریافت کنید. 

آزمون فوق به چه شکلی پیاده‌سازی می‌شود؟

برای طراحی آزمون A/B اولی کاری که باید انجام دهید مشخص کردن هدف و موضوعاتی است که قصد بررسی آن‌ها را دارید. گاهی اوقات لازم است آزمون فوق را خودتان انجام دهید و گاهی این آزمون خارج از سایت انجام می‌شود. برای اجرای آزمون فوق در سایت‌تان ابتدا باید مشخص کنید چه بخش‌هایی به فروش مربوط است و در ادامه مواردی که قصد آزمایش دارید را مشخص کنید تا سریع‌تری به نتیجه دلخواه برسید. زمانی که قصد دارید آزمون فوق را خارج از سایت انجام دهید باید آن‌را به گونه‌ای طراحی کنید که بهترین نتیجه به دست آید. به‌طور مثال، می‌توانید با یک ایمیل ارزیابی کنید که کمپین شما بهتر است چگونه باشد یا چه عناصری بهتر جواب می‌دهند و روی آن‌ها سرمایه‌گذاری کنید. در ادامه باید آزمون فوق را در قالب چند مرحله زیر انجام دهید:

  • جمع‌آوری اطلاعات: برای شروع آزمون A/B به داده‌ها نیاز دارید و گوگل آنالیتیکس یا سایر ابزارهای A/B این اطلاعات اولیه را در اختیارتان قرار می‌دهند. بهترین کار این است که مکانی شروع کنید که اطلاعات بیشتری دارید. به‌طور مثال، کدام صفحات یا نقاط تماس بازدید بیشتری دارند. در ادامه به سراغ مواردی بروید که قصد بهینه‌سازی آن‌ها را دارید. 
  • هدف‌گذاری: بدون تردید برای آزمون A/B باید اهدافی را مشخص کنید. بنابراین به دقت آن‌ها را مشخص کنید و ببینید در نظر دارید کاربر را به چه سویی هدایت کنید تا نتیجه دلخواه را کسب کنید. 
  • طرح فرضی: پس از هدف‌گذاری و مشخص کردن این‌که در نظر دارید به کجا برسید باید نظریه‌هایی را در ارتباط با آزمون A/B مشخص کنید و دلایلی را ذکر کنید که منعکس کننده این موضوع هستند که B بهتر از A است. در انتها مواردی که مشخص شده‌اند را بر اساس اهمیت اولویت‌بندی کنید.
  • ایجاد گزینه بهتر: در این مرحله باید نسخه جدید مدنظر خود را ایجاد یا اعمال کنید. این‌کار می‌تواند موضوعاتی نظیر CTA، رنگ دکمه‌ها، تغییر عکس یا حتا جایگزین کردن یک کلمه را شامل شود. 
  • تحلیل و ارزیابی: پس از به اتمام رسیدن مدت زمان آزمون فوق در ادامه باید به کمک ابزارهای تحلیلی نظیر گوگل آنالیتیکس یا Optimizely نتایج کسب شده را تحلیل کنید تا ببینید چقدر به هدف نزدیک شده‌اید. 

چگونه آزمون A/B را پیاده‌سازی کنیم؟

زمانی که همه چیز برای پیاده‌سازی آزمون فوق آماد شد در ادامه برای دستیابی به نتایج دلخواه باید مراحل زیر را دنبال کنید:

  1. برنامه‌ریزی
  2. تعریف شاخص‌های قابل اندازه‌گیری برای سنجش نرخ تبدیل
  3. اولویت‌بندی صفحات سایت بر مبنای میزان رشد و مهم بودن
  4. تعیین عناصری که باید بررسی شوند
  5. مشخص کردن حالت‌های مختلف هر عنصر
  6. تعیین نوع آزمون بر مبنای یک یا چند متغیره بودن
  7. اندازه‌گیری ترافیک و نرخ تبدیل پیش از شروع آزمون
  8. مشخص کردن KPها
  9. هدف‌گذاری شاخص‌ها
  10.  مشخص کردن حالت‌‌های مختلف آزمون
  11. زمان‌بندی دقیق برای پیاده‌سازی آزمون A/B
  12. اجرای تمام حالت‌های مشخص شده
  13. اندازه‌گیری و ارزیابی نتایج کسب شده
  14. بهینه‌سازی بر مبنای تحلیل نتایج 
  15. آزمون‌های نهایی برای ارزیابی تصمیمات

چه موضوعاتی را می‌توان با آزمون A/B آزمایش کرد؟

همان‌گونه که اشاره شد، آزمون A/B در ارتباط با سایت‌ها و برنامه‌های کاربردی به شکل گسترده‌ای استفاده می‌شود و عمدتا در بخش‌هایی استفاده می‌شود که بهترین تجربه کاربری را به مشتریان و مخاطبان انتقال می‌دهد. از مهم‌ترین مواردی که می‌توان با A/B آن‌ها را آزمایش کرد باید به عناوین صفحه، میان تیترها، توضیحات، نقطه نظرات مشتریان، متن دکمه CTA، دکمه درخواست اقدام، لینک‌ها، تصاویر، محتوای صفحه، دکمه شبکه‌های اجتماعی، رپرتاژ‌های خبری، گواهی‌نامه‌ها و پیشنهادات ویژه و تخفیف‌ها اشاره کرد. 

** در انتها به این نکته مهم دقت کنید که آزمون A/B به دلیل این‌که قرار است باعث بهبود تجربه کاربری و جلب رضایت مخاطبان شود و به همین دلیل روی سئو تاثیر گذار است. البته به این نکته دقت کنید که گوگل در ارتباط با آزمون A/B به صداقت، استفاده از تگ rel=canonical،  استفاده از ریدایرکت 302 به جای ریدایرکت 301 و ادامه دادن به آزمون A/B تا دریافت نتایج مطلوب اهمیت می‌دهد. 

به این مطلب چند ستاره می‌دهید؟(امتیاز: 4.5 - رای: 1)

ثبت نظر تعداد نظرات: 0 تعداد نظرات: 0
usersvg